Alles gaat langs haar heen!
De bel gaat en met tegenzin loopt ze het klaslokaal binnen, haar schouders opgetrokken en met een misselijk gevoel in haar maag gaat ze op haar plek zitten. Vandaag staat er een toets begrijpend lezen op het programma en terwijl de juf de toets uitdeelt vertelt ze wat de bedoeling is. Maar alles gaat langs haar heen en ze voelt dat de stress zich opstapelt. Het liefst zou ze nu opstaan en naar huis rennen, maar dat gaat niet.
Het kost haar zoveel moeite!
Ze pakt het blaadje en ondanks dat ze het zo lastig vindt begin ze toch met het lezen van de tekst. Maar na een paar regels te hebben gelezen weet ze al niet meer op welke regel ze zit en lijkt het wel alsof de letters bewegen. Ze probeert zich nog beter te concentreren en haar hoofd te ondersteunen om op die manier het dansen van de letters tegen te gaan, maar het lukt niet. Ze krijgt het niet voor elkaar om het hele verhaal te lezen, het kost haar zoveel moeite.
Ze voelt zich een mislukking!
Ze krijgt hier zoveel stress van dat ze helemaal niet meer leest wat er staat. Dan komen al die stemmetjes in haar hoofd, die haar vertellen dat ze het toch niet kan, dat ze dom is en maar beter kan ophouden. Uiteindelijk schuif ze de toets van zich af en gaat ze met haar hoofd op tafel liggen, boos en verdrietig te gelijk. Ze wilt het zo graag goed doen en ze doet zo verschrikkelijk haar best, maar het lukt gewoon niet. Ze voelt zich een mislukking!
Kenmerken zijn:
-
Laag zelfbeeld
-
Moeite heeft met lezen, rekenen en/of spelling? Alles is namelijk taal
-
Klaagt over bewegende letters, slaat woorden over of weet vaak niet meer waar het op de bladzijde is
-
Ondersteund het hoofd of houdt juist één oog dicht tijdens het lezen
-
Kan zich slecht concentreren
-
Heeft een hekel aan lezen?]
-
Gaat niet graag naar school, ervaart vaak stress
-
Gedraagt zich druk of juist teruggetrokken
-
Ervaart onzekerheid en/of faalangst
-
Vermoeden van dyslexie of zelfs al een diagnose dyslexie.
Je maakt je als moeder zorgen omdat:
-
Je kind sociaal, emotioneel uit balans is
-
Onzeker is en weinig zelfvertrouwen heeft
-
Cognitief niet kan mee komen
-
Vaak negatieve feedback krijgt
-
Het zo onzeker is wat de toekomst gaat brengen, naar welke school het kan
-
Het bijna geen motivatie meer heeft
-
Je kind vaak klaagt over vermoeidheid en hoofdpijn
-
Dat je weet dat het er wel in zit, maar dat het er maar niet uitkomt.
Hoe fijn zou het zijn als…
Hoe fijn zou het zijn als jouw zoon of dochter:
-
Snapt waarom het lezen, schrijven en rekenen NOG niet wil lukken
-
Weet waardoor het weer beter kan gaan
-
Minder stress ervaart
-
Teksten sowieso beter en sneller worden gelezen
-
Weer met plezier naar school wordt gegaan
-
Rekenen en spelling veel gemakkelijker gaan
-
Na een dag school niet meer vermoeid zijn
-
Beter in hun vel zitten
-
Weer vertrouwen heeft in zichzelf.
Het fundament moet stevig zijn.
Misschien krijg je regelmatig tijdens het oudergesprek op school te horen: “Het zit er wil in, maar het komt er maar niet uit!” Of wordt er misschien al gesproken over een vermoeden van dyslexie.
Maar wist jij dat om goed te kunnen leren lezen, schrijven en rekenen een kind de volgende vaardigheden moet beheersen?
* de hersenhelften moeten goed kunnen samenwerken (de middellijn moet overkruist kunnen worden)
* de neurologische rijping (reflexen en ontwikkelingsfasen) moet goed zijn doorlopen.
* de auditieve informatieverwerking (wat je hoort)
* de ruimtelijke ontwikkeling (wie en waar ben ik ten opzichte van de ruimte om me heen) en
* de visuele informatieverwerking (wat je ziet)
Al deze dingen samen vormen de basis, het fundament om tot ontwikkeling te komen. En die basis moet heel stevig zijn voordat je in groep 3 leert rekenen, lezen en spellen. Als een kind deze ontwikkeling niet goed heeft doorlopen dan is de basis niet stevig genoeg en zal het ergens gaan vastlopen.
Tijdens de uitgebreide screening kijk ik waar het kind uitvalt, welk puzzelstukje(s) er nog mist of niet voldoende tot ontwikkeling is gekomen.
Het is meer dan alleen kijken!
Zo is de visuele ontwikkeling meer dan alleen kijken, het gaat om de samenwerking van de ogen, het richten van de ogen, het volgen van de ogen. Als dit niet goed is ontwikkeld kan het kind problemen krijgen met leren en concentreren waardoor het uiteindelijk niet meer lekker in zijn vel gaat zitten. Vaak zie je dit terug in het gedrag, ze worden stil of juis snel boos of krijgen zelfs lichamelijke klachten zoals buikpijn of hoofdpijn.
Ieder kind verdient het om onbezorgd te kunnen genieten en is het waard om lekker in zijn vel te zitten. Dus blijf niet langer tobben en maak snel een afspraak om een uitgebreide screening in te plannen.
Hoe gaat het in zijn werk?
Via het contact formulier neem je contact op. Kort omschrijf je waar jouw kind tegenaan loopt. Zodra ik het formulier heb ontvangen neem ik zo spoedig mogelijk contact met je op om een gratis kennismakingsgesprek in te plannen.
In dat gesprek van maximaal een half uur vertel je mij waar jouw kind tegenaan loopt zodat ik de hulpvraag inzichtelijk krijg en kan aangeven of een uitgebreide screening jullie meer duidelijkheid kan geven.
Besluit je verder te gaan dan stuur ik jullie een intakelijst met vragen die ik graag van je retour krijg voor de uitgebreide screening.
Tijdens de screening neem ik verschillende testjes af om zo erachter te komen welk puzzelstukje(s) er mist of nog extra gestimuleerd moet worden. De screening duurt ongeveer 1,5 uur.
Na de screening maak ik een uitgebreid verslag wat ik daarna met jullie bespreek.
Uitgebreide screening
* Uitgebreide screening van ongeveer 1,5 uur waarbij ik d.m.v. verschillende testjes de onderliggende oorzaak opspoor.
* Verslag van mijn bevingen
* Evaluatie gesprek
In totaal kost de uitgebreide screening €150,-
(mocht u daarna verder gaan met het traject, dan wordt dit bedrag verrekend)
