Psychomotorische leer- en gedragsspecialist
Als psychomotorisch leer- en gedragspecialist richt ik mij op de ingrediënten die nodig zijn om tot leren en ontwikkeling te komen. Als al die ingrediënten in balans zijn staat een kind stevig in zijn schoenen. Pas dan kan een kind tot leren komen.
Al die ingrediënten bij elkaar vormen de basis, het fundament. Dat fundament moet heel stevig zijn voordat een kind in groep 3 leert lezen, rekenen en spellen.
Als het kind niet in balans is betekent dat er ergens in de basis iets niet goed is ontwikkeld waardoor het fundament niet stevig is en kan een kind vastlopen of blokkeren. Als psychomotorisch leer- en gedragsspecialist spoor ik d.m.v. uitgebreide screening en vragenlijst de onderliggende oorzaak op en weet ik precies welk ingrediënt er extra aandacht nodig heeft en welke bewegingsoefeningen er gedaan moeten worden.
Bij psychomotoriek draait het om de samenwerking tussen lijf en het brein. Want als het lijf en het brein niet met elkaar samenwerken kunnen er problemen ontstaan op sociaal- emotioneel, motorisch en cognitief gebied. We zetten de natuurlijke ontwikkeling van lichaam en brein weer op het juiste spoor. Het brein stuurt het lichaam aan en door de bewegingen van het lichaam te ervaren en te ontdekken leert het brein.
Herken je dit?
Het gedrag van het kind is niet het probleem, dat is het symptoom. Het is de sleutel om erachter te komen wat de oorzaak is van het probleem.
* Weinig zelfvertrouwen hebben
* Faalangstig zijn
* Leerproblemen hebben: zoals dyslexie of dyscalculie
* Gedragsproblemen hebben: zoals ADD, ADHD of Autisme.
* Hoogsensitief zijn
* Motorisch onhandig
* Gevoelig voor licht, geluid of aanraking zijn
* Werkgeheugenproblemen hebben.
*Auditieve verwerkingsproblemen hebben.
* Moeite hebben zich te kunnen concentreren.