Reflexintegratie

Wat zijn primaire reflexen?

In de baarmoeder begint de ontwikkeling van de reflexen. Reflexen helpen ons, om ons centrale zenuwstelsel steeds verder te ontwikkelen. Reflexen helpen ons bijvoorbeeld ook tijdens het geboorteproces of om direct na de bevalling te weten hoe we moeten drinken (zuigreflex). Iedereen heeft deze reflexen. Wanneer je de reflexen stimuleert, reageren deze automatisch.

www.praktijkgroeikrachtlisse/methode

Reflexen vormen de basis van de ontwikkeling

Geïntegreerde reflexen vormen de basis van een goed functionerend centraal zenuwstelsel en vormen daarom de basis om ons te kunnen ontwikkelen! Op het moment dat een reflex niet goed geïntegreerd is, kan de daarop volgende ontwikkeling vertraging oplopen of helemaal niet ontstaan. Dat kan zorgen voor beperkingen op allerlei gebieden zoals: de motoriek, houding, gedrag en het leervermogen.

Onvolledige integratie van reflexen kan mede oorzaak zijn van onder andere: ADD / ADHD, autisme, vertraging in de ontwikkeling, leerproblemen, dyslexie, dyscalculie, dyspraxie, schrijfproblemen, zintuiglijke integratie stoornissen, zicht- en gehoorproblemen, gedragsuitdagingen, concentratieproblemen, extreme verlegenheid, gebrek aan vertrouwen en kan ook verslavingen tot gevolg hebben. Het geeft aan dat er onbalans is in het lichaam. Reflexintegratie helpt kinderen en volwassenen de reflexen te integreren en de balans te herstellen waardoor de symptomen verminderen of verdwijnen.

www.praktijkgroeikrachtlisse/reflexen

Enkele kenmerken:

* Moeite met het beheersen van impulsen

* Onhandig, zich vaak stoten of vallen, veel dingen laten vallen

* Zwak evenwicht

* Niet soepel bewegen

* Slecht in balsporten/gym

* Op tenen lopen

* Bedplassen

* Moeite om stil te zitten

* Lang doen over leren fietsen en/of behalen zwemdiploma

* Zwakke houding, snel ingezakt

* Emotioneel zwak, verlegen, snel van streek

* Gespannen spieren of juist slappe spierspanning

* Met de benen in een W positie zitten.

Wat kan je op school zien:

* Zwakke pengreep

* Te hard drukken of juist veels te weinig druk uitoefenen tijdens het schrijven

* Moeite met lezen en schrijven

* Moeite met overschrijven van het boek of bord

* Zwakke oriëntatie en ruimtelijk inzicht

* Moeite met oog- handcoördinatie

* Moeite met concentreren

* De tong uitsteken bij het schrijven of moeilijke opdracht.

* Zijn moe na het lezen

* Laag leestempo en veel fouten maken tijdens het lezen.

Niet geintegreerde ATNR, STNR of TLR

Kinderen met bijvoorbeeld een niet geïntegreerde ATNR, STNR of TLR hebben vaak last van visuele problemen: ogen die niet goed kunnen volgen, focussen, accommoderen of samenwerken. Ze hebben vaak ook auditieve problemen: kunnen moeilijk verschillen horen tussen klanken (p/b) en hebben problemen met hun spraak en met articuleren.

Ze hebben vaak ook moeite met het oversteken van de middellijn van hun lijf. Hun richtingsontwikkeling en het lateralisatieproces zijn nog niet voltooid, waardoor ze moeite kunnen hebben met het werken van links naar rechts. Ze spiegelen vaak nog letters (b/d, ie/ei) en het automatiseren van de woordbeelden tijdens het lezen gaat moeizaam.

www.praktijkgroeikrachtlisse/reflexen

Wanneer je meerdere bovenstaande kenmerken herkent kunnen we in de praktijk kijken welke reflexen nog actief aanwezig zijn. Door beweeg- en speloefeningen mee te geven en deze thuis te oefenen kunnen we de reflexen gaan integreren. Hierdoor krijgt het kind controle over het eigen lichaam en gaat het beter in zijn vel zitten