Ik wil niet meer naar school!

Met een klap gooit hij de voordeur dicht en komt stampvoetend de kamer in gelopen. Voordat je ook nog maar iets kan vragen roept hij: “Ik wil niet meer naar school!” Snikkend gaat hij zitten met zijn hoofd in zijn handen. Sinds hij in groep 3 zit roept hij dit steeds vaker, het is zo lastig om hem zo te zien en je wilt hem zo graag helpen.

www.praktijkgroeikrachtlisse.nl/1op1traject

Het gaat niet lekker met Job!

Tijdens het afgelopen 10 minuten gesprek sprak zijn juf ook al haar zorgen uit. Ze gaf aan dat het niet lekker gaat met Job. Hij heeft veel moeite met lezen en schijven en draait met regelmaat letters en cijfers om. Ze gaf aan dat het lezen hem veel moeite kost en dat hij vaak klaagt over hoofdpijn en buikpijn. Doordat hij het allemaal niet meer bij kan benen zit hij niet lekker in zijn vel, trekt hij zich terug en komt bijna niet meer toe aan leren.

Je maakt je zorgen

Als moeder maak je je zorgen om het welbevinden van je kind, het is zo naar om hem zo te moeten zien, hij wordt met de dag onzekerder. Toen hij nog bij de kleuters zat heb je je bezorgdheid weleens besproken omdat je zag dat zijn ontwikkeling ten opzichte van anderen anders verliep. School maakte zich echter nog geen zorgen het zou allemaal wel goed komen en vaak is dat ook zo het geval. Maar nu blijkt dat hij het toch niet bij kan bijbenen en ervaart hiervan veel stress waardoor hij vaak last heeft van vermoeidheid en buikpijn.  Jullie oefenen bijna iedere dag na schooltijd zonder het gewenste resultaat, waardoor de frustratie toeneemt en de zin in school steeds minder wordt.

www.praktijkgroeikrachtlisse.nl/1op1traject.

Herken je dit?

  • Klaagt vaak over hoofdpijn, buikpijn of vermoeidheid

  • Moeite heeft met lezen, rekenen en schrijven

  • Onhandig is

  • Klaagt over bewegende letters, woorden overslaat of vaak niet meer weet waar het op de bladzijde is

  • Of zie je dat je kind het hoofd vaak ondersteund of juist één oog dichthouden tijdens het lezen

  • Zich slecht kan concentreren

  • Een laag zelfbeeld heeft

  • weinig zelfvertrouwen heeft en/of faalangst heeft

  • Moeite heeft met balsporten/gym

  • Moeite heeft met balans

  • Bewegingsonrust ervaart

  • Niet graag naar school gaat of vaak stress ervaart

  • (Vermoeden) van dyslexie of ADHD?

Je maakt je als moeder zorgen omdat:

  • Je kind sociaal, emotioneel uit balans is

  • Onzeker is en weinig zelfvertrouwen heeft

  • Cognitief niet kan mee komen

  • Vaak negatieve feedback krijgt

  • Het zo onzeker is wat de toekomst gaat brengen, naar welke school het kan

  • Het bijna geen motivatie meer heeft

  • Je kind vaak klaagt over vermoeidheid en hoofdpijn

  • Dat je weet dat het er wel in zit, maar dat het er maar niet uitkomt.

Hoe fijn zou het zijn als…

Hoe fijn zou het zijn als je zoon of dochter:

  • Dat het lezen, schrijven en rekenen minder moeite kost en hier waarschijnlijk ook veel meer plezier uit wordt gehaald

  • Dat een toets begrijpend lezen niet onnodige stress geeft

  • Dat teksten sowieso beter en sneller worden gelezen

  • Weer met plezier naar school gaat

  • Niet meer vermoeid is na een dag school

  • Beter in zijn/haar vel zit

  • Weer vertrouwen heeft in zichzelf.

praktijk groeikracht lisse aanbod pagina

Het fundament moet stevig zijn.

Misschien krijg je regelmatig tijdens het oudergesprek op school te horen: “Het zit er wil in, maar het komt er maar niet uit!” Of wordt er misschien zelfs al gesproken over een vermoeden van ADHD of dyslexie en/of dyscalcullie.

Maar wist jij dat om goed te kunnen leren lezen, schrijven en rekenen een kind de volgende vaardigheden moet beheersen?

* de hersenhelften moeten goed kunnen samenwerken (samenwerking tussen links en rechts, de middellijn kunnen overkruizen)

* de neurologische rijping (reflexen en ontwikkelingsfasen) moet goed zijn doorlopen

* de auditieve informatieverwerking (wat je hoort)

* de ruimtelijke ontwikkeling (wie en waar je bent in de ten opzichte van de ruimte om je heen) en

* de visuele informatieverwerking (wat je ziet).

 

Al deze dingen samen vormen de basis, het fundament om tot ontwikkeling te komen. En die basis moet heel stevig zijn voordat je in groep 3 leert rekenen, lezen en spellen. Als een kind deze ontwikkeling niet goed heeft doorlopen dan is de basis niet stevig genoeg en zal het ergens gaan vastlopen.

Tijdens de uitgebreide screening kijk ik waar het kind uitvalt, welk puzzelstukje(s) er nog mist of niet voldoende tot ontwikkeling is gekomen.

 

Het is meer dan alleen kijken!

Zo is de visuele ontwikkeling meer dan alleen kijken, het gaat om de samenwerking van de ogen, het richten van de ogen, het volgen van de ogen. Als dit niet goed is ontwikkelt dan kan het kind problemen krijgen met leren, concentreren en van de inspanning dat alles kost zo moe worden dat ook het gedrag verandert.

Dus blijf niet langer tobben en maak snel een afspraak om een uitgebreide screening in te plannen.

Praktijk Groeikracht Lisse.nl/aanbod screening

Hoe gaat het in zijn werk

Je stuurt het contact formulier naar mij toe waarin jij omschrijft waar jouw kind tegenaan loopt. Zodra ik die heb ontvangen neem ik zo spoedig mogelijk contact met je op voor een gratis kennismakingsgesprek.

In dat gesprek van maximaal een half uur probeer ik  jouw hulpvraag helder te krijgen en wat ik voor jullie kan betekenen.

 

Besluit je verder te gaan dan stuur ik jullie een intakelijst met vragen die ik graag van je retour krijg voor de afspraak 1e afspraak, de uitgebreide screening.

 

Tijdens de screening neem ik verschillende testjes af om zo erachter te komen welk puzzelstukje(s) er mist of nog extra gestimuleerd moet worden. De screening duurt ongeveer 1,5 uur.

Na de screening maak ik een uitgebreid verslag wat ik daarna met jullie bespreek. Vervolgens plannen we 5 sessies in waarin we met die puzzelstukjes aan de slag gaan. Aan het einde van die 5 sessies plannen we een evaluatiegesprek om te kijken welke vooruitgang er is geboekt en of er nog meer sessies nodig zijn.

 

1 op 1 traject

* uitgebreide screening, verslag en evaluatie

* 5 individuele sessies a 55 minuten

* Oefeningen op maat

* Eindevaluatie

Dit traject kost €475,-

(mag in termijnen worden betaald)

Gemiddeld zijn er 8 tot 10 sessies nodig